Sunday 20 October 2013

KISAH KORBAN, KEOWTEOW SUP DAN EKOR LEMBU...

Story On 16 Okt 2013....

Berchentanyer aku nak menyiapkan 1 entry...
Biasa la...assignment aku bersusun...beratur...tunggu masa jer nak kena antar...
Maka...terpaksa la aku korbankan masa kat blog nie...
Ewah...cakap macam la aku rajin update blog....
Aahhhhh....ada aku kisah korang nak ngata aku....
Sudeehhhh.....ngarut jer aku nihhh....

Well aku nak al kisahkan pasai citer korban kat surau kampung aku...
Mengikut cerita abah aku....ada 8 ekor lembu yang dikorbankan di surau dekat umah aku....
Cuma tahun nie, xramai yang datang menolong di surau tu....
Yer la...raya Aidiladha kali nie jatuh tengah2 minggu...
Mesti ramai yang xbercuti panjang....
Aku pun cuti bersebab....

Seperti biasa...apa yang aku nantikan dah ada depan mata....


Percaya ke x...tapi inilah antara sebabnya....
Aku tunggu sup daging buatan surau...
Memang terbaekkk dari ladang nie...
Aku cuti sebab nak makan sup nie la...
Awal2 lagi aku dah celoq keowteow, potong daun bawang daun sup dan buat kicap cabai blend....
Pastu tunggu abah balik hantaq....

Nampak jer sup...terus panaskan atas dapur...
Sementara nak menggelegak...dah kecoq ayaq lioq aku nunggu depan periuk....
Dengan isi daging yang segar dan empuk...
Oiiii...memang mabeles abih la....
Mau aku dok berulang sampai petang....
Buruk betoi perangai aku kan???
Tapi itu la sup terbaik yg aku idam2kan waktu sambutan Aidiladha....



Ok...nie bukan ekor kuda yer...
Hehhh....ekor lembu sebenarnya...
Abah aku dapat...abah kan pi menolong melapah lembu....
Depa bagi la kat abah....
Nie pun sedap buat sup ekoq....

Aku tolong abah buang kulit lembu tu...
Punya la liat nak tarik buang kulit....
Habis seluruh tenaga aku mengerjakan ekor lembu tu...
Tu pun kena buat 2 orang....
Hasilnya....macam gambar last tu...
Habis tertanggal seluruh kulit ekor...
Pastu laju2 suh adik aku capture gambar kat atas...

Hokey...abis sudah citer korban, keowteow sup dan ekor lembu....
Semuanya ada kaitan dengan Aidiladha....
Maka berakhirlah Aidiladha untuk tahun ini...







THANK YOU FOR READING THIS ENTRY!

No comments:

Post a Comment

ALL COPYRIGHTS RESERVED TO RESPECTIVE OWNER ~ IeDaa SuZiEaNNa ~