Thursday 14 February 2013

SUSPECTED GASTRIK LA PULAK!!!!

Sebulan yang lepas...
Aku muntah di pagi hari...
No...no...no....bukan sebab mengandung yer...
Kawen pun belum..camne nak ngandung...
Sila jangan merepek yer!!!

So, apa lagi...
Aku pun kalut la pi jumpa doktor...
Selepas diperiksa, doktor cakap aku ada petanda Simptom Gastrik...
Balik jer umah...terus aku sibuk google apa tanda2 sakit Gastrik...
Antara tanda-tanda sakit Gastrik nie ialah :-


Hilang selera makan
Pedih dan sakit perut 
Cirit birit yang teruk melebihi 3 hari
Senak, rasa berangin dan tidak selesa pada kawasan perut
Perut kembung, kerap sendawa dan buang angin (kentut) selepas makan
Perut berbunyi kuat adakalanya terlalu kuat
Rasa loya seolah-olah ada makanan di tekak anda
Muntah (akibat tolakan gas daripada perut)
Berat badan susut


Sekarang nie, aku amat2 berhati-hati dalam bab permakanan...
Dah sah2 gaya hidup aku la antara puncanya...
Makan ikut suka hati aje...
Patutnya breakfast tu wajib...
Tapi aku nie lunch cum breakfast...
Makan plak nak la jugak pedas2...
Jadi skarang nie...aku kena la kurangkan makan mcm kat bawah nie...

Makanan Bercili
Ketika menghidap gastrik, anda adalah sama sekali dilarang makan makanan yang pedas/ menggunakan cili walaupun ianya hanyalah sos cili apatah lagi sambal belacan. Bak kata doktor, apa yang dirasa di perut, tak dirasa di mulut.


Makanan Masam
Selain makanan yang pedas, anda juga perlu berpantang daripada makan makanan yang masam seperti jeruk dan juga keju. Ya, anda tidak boleh makan pizza dan juga burger ber 'cheese'.

Kopi
Kebiasaannya zaman belajar memang tak boleh lari daripada kopi. Jadi, elakkan minum kopi kerana ianya mengandungi kaffein yang menghakis perut anda.

Minuman Bergas & Makanan Berangin
Elakkan minum minuman bergas dan makanan berangin kerana ianya akan membuatkan perut anda berangin

Gas asid hidroklorik + gas karbonat = Cirit birit/ muntah/ perut lebih sakit


Nasihat dari EN DOKTOR :-

Anda digalakkan untuk melebihkan minum susu dan juga makan dalam kuantiti yang sederhana tetapi kerap kerana asid yang dihasilkan perut itu akan membuatkan anda kerap lapar daripada biasa.


 Biasanya apabila anda menghidap gastrik, anda perlu mengambil ubat yang diberi sekitar 2 hingga 8 minggu. Sekiranya tempoh 8 minggu itu anda masih belum pulih, mungkin anda terpaksa perlu membenarkan doktor memasukkan kamera kedalam perut anda untuk melihat suasana dalam perut anda.


Bila sakit nie, baru la beringat nak jaga pemakanan...
Tu pun kadang2 aku main tibai jer...
Bak kata sorang kawan aku...
Duit bayak pun, kalau xsihat...
Xde gunanya jugak...
Duit xmampu beli segala-galanya...
Kini aku faham maksud beliau...


NOTA KAKI...
Kalau xmo perut anda dirobek2 dek En Doktor...silalah jaga pemakanan anda!!!...

THANK YOU FOR READING THIS ENTRY!

No comments:

Post a Comment

ALL COPYRIGHTS RESERVED TO RESPECTIVE OWNER ~ IeDaa SuZiEaNNa ~