Sunday 7 September 2014

MEMORI INDAH DI SABAH...DAY 1...

Assalamualaikum...

Imbas kembali seminggu lepas...
Aku, mama, Nida dan Kak Ina dah selamat menjelajah Sabah...
Tiket Airasia dah beli lama...waktu ada offer...
Naik dari Airport Penang...direct terus ke Airport Kota Kinabalu...
Perjalanan yang panjang jugak...sebab ambil masa lebih kurang 2 jam 45 minit...



 Airasia bagi seat asing2...
Tapi aku bodek Kak Ina suruh duduk dengan Mama...
Aku plak...jongket duduk dengan Nida...
Haruslah seat together...gosipping di mana2...

Touch down ja Sabah...hujan mencurah2 sambut ketibaan kami...
Aku dah cuak sikit...sebabnya plan asal nak terus ke Kundasang...
Atas faktor keselamatan, kami tak meneruskan plan ke Kundasang....
Jadinya...aku sibuk menelepon sana sini...
Ye la...semua dah booking kot...
Tak ke haru biru jadinya...
Dalam dok tunggu kereta sewa yang dah dibooking, laju ja tangan aku nie menelepon Hotel di Kundasang, Hotel di Kota Kinabalu....Last minute bertukar plan, harus la cuak jugak...
Nasib kami baik...kedua2 hotel ada kekosongan macam yang kami nak...

Dalam jam 2.15 pm, kereta sewa yang kami booking sampai...
Tuan punya kereta pun baik budi bahasa...
Siap nasihatkan kami lagi supaya tak ke Kundasang...
Owhhh...kami sewa Saga FLX...
Kereta pun baru lagi...dan yang paling penting, action dia cepat...
Aku nie kalu tanya, mesti nak jawapan cepat...
Dah tu banyak pulak soalan aku tanya...tapi dia jawab jer semua soalan aku tu...

Untuk yang berminat nak sewa kereta...
Bole hubungi....

Hasbullah (Bull)
Kereta Sewa Sabah
019-5351943 / 014-9550704

Bertambah aku suka...Bull siap hantar lagi kami ke hotel yang kami nak tdo malam tu...
Pastu...dalam kereta...macam2 soalan kami tanya...
Steady ja mamat tu... 
So, kalau korang nak cari kereta sewa...call dia yer...

Ok...hotel untuk malam tu...
Aku pilih hotel di dalam Shopping Complex...
Nama hotel tu Switz Paradise Hotel...
Dalam Asia City Complex...
Aku tengok review dalam internet macam bagus ja...
Lagipun si Nida nak hotel yang dekat dengan tempat makan...
Hotel ni murah...RM79 jer semalam...
Tapi....agak sunyi sikit...
Plus...parking dalam tu kena bayar...
Patutla murah...

Untuk malam pertama tu...redha jer la...
Masing2 dah penat...
Letak ja beg dalam bilik...
Terus keluar pusing2 dalam complex tu...
Perut dah minta di isi...
Harusla cari kedai makan....
Last2 kami makan di bangunan bersebelahan dengan hotel tu...
Time tu...memang dah tak nampak orang...
Nampak nasi ja...
Pas makan....baru la nampak muka berseri sikit...
Kalau tak....Hulk Hogan pun kalah tau!!!

Agenda petang tu takda apa sangat...
Takat pusing2 dalam Complex tu ja...
Hujan pun belum nampak tanda2 nak berhenti...
Meh la masuk bilik...mandi manda sikit...
Merehatkan badan sekejap...

Malam tu...ujan pun kesian kat kami...
Nak bagi peluang kat kami untuk tengok keindahan malam di bandar KK....


Muka memasing excited jer...
Cer kalau ujan lagi...sah2 ada yang bertukar jadi Hulk Hogan punya lah!!



Kami berlatar belakangkan laut...



Masing2 sibuk nak ambik gambar berlatar belakangkan ikan lumba2...
Padahal tak la comey sangat pun....




Sabah dengan seafood memang tak boleh dipisahkan...
Apa lagi...nampak ja seafood...meloncat2 la lapaq...
Tak tunggu dah...kami pusing tengok kedai2 yang ada...
Ramai la yang dok tarik pelanggan supaya pilih gerai depa...
Last2.....kami sepakat pilih gerai Haji Manja...



Landmarknya senang jer...
Jalan Fuad Stephen....drive sampai lepas Pasar Besar tempat orang jual ikan2...
Nampak khemah putih, dekat dengan tugu ikan lumba2...
Ada banyak pilihan gerai kat situ...
Aku suggest kan...korang pilih ikan, udang, sotong atau kerang yang fresh2...
Nanti suruh la depa masak ikut citarasa tekak korang...
Apa barang datang Sabah tak nak makan yang fresh2...




 Masing2 muka excited tunggu hidangan kami sampai...
Siap jenguk meja orang sebelah menyebelah lagi...
Pastu bisik2....bestnya wei....lauk orang sebelah tu...


Tunggu punya tunggu...
Jeng...jeng...jeng....
Hidangan kami pun sampai....

Ikan 3 rasa...


 Ikan stim nyonya...
Nama ikan...jangan la tanya...
Aku dah lupa...


 Yang ni kalu tak silap aku...
Sotong Bakar kot...



Yang nie...aku paling suka...
Butter Prawn...

Total harga untuk 4 orang makan... RM66...
Pada aku dah berbaloi sangat la tu...
Dengan masakan yang kena dengan selera...bahan2 yang fresh...
Memang aku sangat suka..sangat gumbira....

Lepas makan, kami decide nak jalan2...
Lagipun masih awal nak balik ke hotel...
Sempat la singgah ke pasar favourite yang mesti disinggah bila sampai Kota Kinabalu...


Pasar Kraftangan atau pun lebih glamor disebut Pasar Filipine...

Macam2 ada jual kat sini...
Tapi pada aku...masih terlalu awal nak shopping...
So, untuk malam pertama nie...just jamu mata dulu...

Waktu ni...musim durian kat sana...
Jadi...banyak sungguh durian...kiri kanan durian...
Bagi hantu durian macam aku, mama dgn Nida...
Mana boleh missed...jadi, kami tapaw durian dalam polistrin...
Dan kami juga try durian coklat atau juga disebut durian hutan...
Aku 1st time tengok...so, kena la rasa jugak...
Nie bentuk durian tu...


Tapi, rasanya takla selemak dan sesedap durian biasa tu...
Aku makan seulas ja...tu pun punya la payah nak habiskan...
Tak memenuhi piawaian tekak aku...

Agenda hari pertama berakhir...
Esok...nak check out awal dan teruskan perjalanan ke Kundasang...




Sebagai penutup...
Belanja gambar tuan tanah...
Yang excited dengan ikan lumba2...







THANK YOU FOR READING THIS ENTRY!

No comments:

Post a Comment

ALL COPYRIGHTS RESERVED TO RESPECTIVE OWNER ~ IeDaa SuZiEaNNa ~