Wednesday 20 March 2013

~ JALAN-JALAN + MAKAN ~ DI PULAU AMAN ~

Stress melanda diri...Kebetulan bff berada di sampingku...
So, esoknyer aku bercuti dan berjimbaan bersama bff kesayangan...
Pulau nelayan nie menjadi tempat kami merayap...
Namanyer, xde la segah Pulau Langkawi @ Pulau Pinang yg penuh dengan
tempat shopping tu...
Bila sebut shopping complex.... mata bersinar kejap!!... * _ *
 Owwhhh merepek sudah!!!!!!!!

Back to my story morry la...
Kami memulakan perjalanan - naik tol Kamunting turun melalui exit 158 Bukit Tambun...
Tapi kami xterus ke destinasi...
Wajib la isi perut dulu...Dah la kami skip breakfast pagi....
Kang ada plak yg pengsan sebelum sampai Pulau Aman...
Nieda, my bff sarankan kami berhenti makan dekat Nasi Kandar Ahmad...
Minah nie still ingat lagi dulu aku pernah story kat dia kedai makan Nasi Kandar Melayu...
Jangan xpercaya...ada tau!!...bukan hanya mamak jer yg pandai buat nasi kandar...
Disebabkan Nasi Kandar Ahmad nie dah dekat dengan lokasi kami nak jimba...
So, kami pun terjah....kedai nie dekat jer dengan Simpang Empat town...
Korang kata xglamor yer...Ok, sila korang google tengok...
Banyak jer post yang blogger2 buat tentang Nasi Kandar Ahmad Simpang Empat nie...
Kalau betul aku cakap....Sila blanja aku makan sekali lagi yer!!!
Aku xsempat nak capture gambar lauk pauk yg aku makan...
Cuma aku sempat snap gambar papan tanda dan kedai makan jer...
Cukup la yer sebagai bukti aku pernah sampai ctu....



Alhamdulillahhhhh......
Perut dah kenyang...haruslah meneruskan perjalanan...
So, kami patah balik dan ikut jer signboard JETI PULAU AMAN...
Aku xde pengalaman ke sini, Nieda plak nie kali ke 2 selepas berbelas tahun...
Katanya waktu tu jeti pun kayu jer...
Rupanya utk sampai ke Jeti Batu Musang kena lalu Stadium Batu Kawan...
Ohhh, aku terjakun sekejap!!!!!!!
Jalan nak ke Jeti nie sunyi jer...Kalau nak pegi, aku sarankan berteman...
Xde la bahaya, cuma sebagai perempuan, kenalah berjaga2...
Well...dalam kejakunan tu, kami teruskan jugak misi nak jejak Pulau Aman...
Sampai jer kat Jeti, aku tengok banyak jugak kereta parking nie...
Xkan time hari keje pun ramai jugak yg pi Pulau Aman...
(dalam hati dok mengomel la jugak!!!!)

Dapat parking cantik, turun kereta jer...
Nampak laut terbentang luas...
SubhanAllah...MasyaAllah...Cantiknyer ciptaan Tuhan...
Dengan rakusnya, terus kuarkan kamera...
Apalagi...Time utk rock n roll!!!!!!!
Tu maksudnya, bergambar sakan la!!!
Merata2 tempat berhenti nak snap gambar...
Dah penat bergambar sakan...Masanya utk korang pulak la ngushar gambar kami berdua...
Moh tengok gambar kami sampai muntah ijo yer....

2 retis kampung yg terlibat dalam pembikinan drama terlampau ini!!!....
Terlampau over exposed!!!!!...Dimana ada mereka...disitu jugakla kamera terdera merakam wajah2 retis kampung ini...Ohhh kamera, sila bertahan yer!!!!!!

Moh kita ke kelas permandangan...
Kat cni ada memacam gambar...Rasa2 korang pandai ke teka???
Cer bagitau aku pokok dalam gambar no 1 dgn 2 tu pokok apa...
Korang kan bijak bistari....
Kat Pulau Aman nie, korang leh tengok pokok sukun tertua...
Gambaran yang boleh aku bgtau...pokok nie sgt besar, nampak gagah berdiri di tengah2 rumah2 kecil di kampung nelayan nie...Pada sesapa yg xkenal buah sukun...Tu aku ada tangkap gambar buahnyer...
Habuan bukti...Kang korang tanya lak aku buah sukun camne rupanya...
Hahhhhh...xyah citer...kome tengok sendiri la....



Lagiiiiiiiiii????
Biasa la...biarla kami interframe....Namapun retis, kannnnnnnn????
Kang kalu masuk paper ke magazine ke....Korang gak jelous...
Maka, terimalah hakikat..kami sentiasa berfotogedik!!!

Owhhh....gambar nih saje aku letak last...
Pasai xnak menenggelamkan wajah2 retis kampung!!!
Korangkan pantang tengok menda makan...Tu belum masuk tengok udang2 yang tengah kuak lentang dalam pinggan kami tu...Maafla yer, udang2 tu dah selamat masuk dalam pewot!!!
Sangat sedap...sangat segar....Memang wallllaaaahhhhhhhh!!!!!!!!!
Paling sedap, mee kuah udang tu....Memang serasi dengan selera aku!!!


Well...bot ke Pulau Aman ada sejam sebijik utk hari biasa....
Perjalanan dari Jeti Batu Musang ke Pulau Aman, cuma ambil masa 10-15 minit menaiki bot...
Naik bot memang best...1 bot boleh memuatkan agak2 dalam 10 orang saje...
Memang best...terasa adventure nyer!!!
Tambang menaiki bot utk dewasa RM6 dan kanak2 RM4 (pegi balik)...
Pulau nelayan nie korang xpayah susah2 nak sewa kereta ke motor ke...
Pakai jer kenderaan cap kaki....Tapi sila pastikan stamina anda tersedia yer....
Pulau nie memang betul2 aman, sebab xde langsung pencemaran udara dari kenderaan...
Semua orang kat pulau nie jalan kaki dan nek basikal jer...

Walaupun camtu, kat cni ada 1 sekolah rendah...
Klinik Desa pun ada jugak kat cni utk kemudahan orang kampung...
Padanla tadi kat Jeti Batu Musang tadi aku nengok banyak kereta...
Rupa2nya, itu kereta2 cikgu2 yang mengajar di situ dan jugak jururawat2 yang bertugas...
Terjawabla persoalan aku kenapa banyak kereta parking kat Jeti walaupun pada hari biasa....

Kami ambil bot dari Pulau Aman untuk balik dalam jam 4 petang...
Area 4.15 ptg, dah selamat kami sampai semula ke Jeti Batu Musang...

Alhamdulillah, misi aku nak ke Pulau Aman BERJAYA!!!





THANK YOU FOR READING THIS ENTRY!

No comments:

Post a Comment

ALL COPYRIGHTS RESERVED TO RESPECTIVE OWNER ~ IeDaa SuZiEaNNa ~