Wednesday, 8 July 2015

KUIH RAYA IN DA' HOUSE...BISKUT SAMPERIT SUSU...

Hooollllaaa...
Assalamualaikum...
I’m back!!

Kesian blog ni..hampir penuh sawang...
Cik Puan blog sibuk sesangat...
Well...cepatnya masa berlalu...
Sedar2...dah tinggal lagi 8 hari ja lagi Ramadan  nak meninggalkan kita...
Cepatnya la haiiii....

Well...just nak sharing...
Semalam terlebih rajin sikit...
Nak tahu apa tang mana yang rajinnya??
Jeng...jeng...jeng.....





Taraaaa....
Inilah kerajinan yang aku maksudkan...
Aku dengan Lin buat projek kuih raya...
So...yang ni yang 1st...
Ewahh...bunyi macam ada yang lain lagi ja....
Yang tu kena tunggu...

Sebabkan adunan ni simple...
Jadi aku rasa senang la kalau korang nak cuba buat sendiri...
Tahun nie insaf sikit nak order kuih ‘tunjuk-tunjuk’...
Maklumlah...GST segala bagai....
Last2...buat sendiri ja la...




SAMPERIT SUSU

Bahan-bahan:

1 ketul buttercups
1/2 tin susu pekat
600gm tepung jagung
Pewarna (aku pakai warna ungu)
esen vanila
coklat rice warna warni untuk hiasan.



Cara cara:

1.    Pukul mentega dgn susu pekat sampai sebati...bukan kembang tau..(pukul manja2 sudah)
2.    Lepas tuh masukkan esen vanila...pastu pukul lagi...pastu bubuh pewarna..
3.    Gaul sekejap kemudian masukkan tepung jagung sedikit demi sedikit sampai jadi doh..
4.    Pastikan loyang korang tu disapu mentega dulu tau...Kalau tak, nanti melekat...
4.    Lepas tuh masuklah doh dalam acuan semperit.. kemudian tekan la acuan samperit tu sampai habis.
5.    Dah siap, boleh la letak coklat rice tu atas biskut tu...
6.    Bakar pada suhu 150 darjah celcius selama 18 minit...


TIPS : Adunan akan menjadi sedikit keras, sampai korang rasa susah nak tekan acuan samperit tu...Jadi, korang kena tambahkan mentega dan uli semula doh yang tinggal untuk bagi lembut semula.





THANK YOU FOR READING THIS ENTRY!

ALL COPYRIGHTS RESERVED TO RESPECTIVE OWNER ~ IeDaa SuZiEaNNa ~