Friday 5 July 2013

BALIK KAMPUNG BUAT SPOTCHECK!!!

Assalamualaikummmmm....(kholkholah tu sila panjangkan skit yer....)

WooooWWWW...last week, aku ikut mama abah balik kampung....
Dok seat belakang sensorang...siap boleh landing terus menerus dari Parit Buntar ke Kulim...
Terasa macam jadi anak tunggal plak!!!
Pada adik2 aku...sila jangan jelous!!!
Dah hangpa semua xdak, so my turn buat muka perasan mcm anak tunggal mama dengan abah...
Nikmat betul yer.....

Sekali sekala balik kampung memang syiiioookkkk....
Well, aku menemani abah dengan mama balik buat spotcheck....
Korang ingat kat asrama jer ada spotcheck...
Haaahhhh...nie abah aku balik buat spotcheck...
Tengok samaada buah durian dah luruh ke belum...
Actually, arwah opah dgn tokwan nie banyak tanam pokok2 buah keliling kawasan umah...
Orang dulu kan percaya, tanam pokok banyak2 keliling umah, nanti umah jadi sejuk...
Sekarang opah dgn tokwan dah xde, kami la sambung makan buah2 yang ada...
Owh....lupa nak citer ada pokok buah apa yer...
Tahu dah, korang mesti sibuk nak tau kan...aku kan teror baca fikiran korang....
Ada la 5-6 pokok durian, 3-4 btg pokok rambutan, pokok cempedak pun ada jugak...
Kalau semua berbuah, xmenang mulut jugak la nak makan...

Umah kampung nie, mama bagi orang sewa...
Selain tu, dia ditugaskan untuk jaga kawasan umah nie...
Yer la...kami pun bukan selalu balik sini...
Ada hal jer baru singgah...
Selain pada tu tunggu musim buah aje la....
Spotcheck kali nie, ada beberapa pokok durian berbuah...
Xde la lebat sangat...tapi cukup la aku cakap...xyah gaduh nak beli dah ler...
Aku nak bawak korang tengok umah kampung kami....
Jom...kita scroll down ke bawah.....



Antara pokok durian yg gagah perkasa bertahan sampai sekarang....


Gambar aku amik nie, dah rupa amik gambar pemandangan plak...
Gasak la...janji ada gambar nak sharing merring dengan korang yer...


Pokok buah cempedak...comel2 jer...
Kali nie berbuah lebat plak..Tapi isinyer xtau la elok ke x???


Comelnyer buah cempedak nie dok tergantung-gantung...
Suka aku nengoknyer!!!
Hopefully bertahan sampai masak...


Asyik tangkap gambar pokok, aku pun nak jugak...
Syok plak main chak celut kat tepi batang pokok nie...


Lagi sekeping gambar aku...
Mane lah asyik pokok2 jer masuk...
Tuan tanah pun nak la jugak interframe....
Dah memang dasar gedik!!!



Mama dgn abah tengah bincang dengan penyewa / penjaga umah...
Pasal pokok2 buah..pasal nak buat pagar baru...pasal baja...
Macam2 la lagi...
Aku tolong dengar dari jauh jer...
Sambil2 tu dok snap gambar...


Haaahh...tengok, betulkan...
Aku dok xjauh dari depa...tu yang boleh dengar apa depa dok cakap...
Yang selebihnya, kat bawah nie....aku letak gambar persekitaran kawasan umah kampung kami nie...




Bila tengok gambar nie...
Teringat zaman aku kecik2 dulu...
Macam2 kenangan terimbas kembali...
Paling aku ingat...dulu kecik2...
Kalau nak makan, xmau makan dalam umah...
Mesti angkut pinggan bawak keluar makan kat luar...
Plak tu siap dok makan bawah pokok durian...
Time tu pokok buah durian kecik lagi la...




Buah rambutan xdan nak masak....
Pun dah kutip makan...
Kebetulan, rendah plak dahan buah tu...
Memang jadi habuan kami la petang tu...



Last sekali, gambar mama dengan pokok rambutan...
Kami pun xlama kat sini, pas bincang apa yang patut, amik buah durian yg mana dah luruh (penyewa tu tlg simpan untuk kami) dan tengok apa yang patut...
Kami pun bertolak balik ke Parit Buntar...

Tu saja citer untuk kali nie...
Next time, will be back dengan citer2 yg lain....
Done for today!!!

!! AdioS AmigoS !!



THANK YOU FOR READING THIS ENTRY!

No comments:

Post a Comment

ALL COPYRIGHTS RESERVED TO RESPECTIVE OWNER ~ IeDaa SuZiEaNNa ~