Tuesday, 23 October 2012

Tolong la jaga kebersihan rumah...

Rumahku...Syurgaku...
Tagline nie mmg sedap di dengar...
Dan aku rasa semua org berharap rumah adalah tempat terbaik bagi diri masing2...
No wonder la..pas keje...sume orang berpusu-pusu nak balik rumah...

Rumah bukan aje tempat berlindung...
Malah tempat utk kita berehat, bermesra2 dgn keluarga dan yg sewaktu dgnnyalah...
Tapi 2-3 hari nie...aku ada sikit bengang...
Balik umah jer..singki basuh pinggan berlambak2 pinggan tak basuh...
Siap dengan berbau lagi...
Sebenarnya aku nak marah...marah sgt2!!!
Tapi aku cuba sabarkan dia...
Sebab kalau aku marah..akan keluar words yg agak2 kurang sedap di dengar...

Berbudak umah aku nie...
Xde perasaan ke apa...ujung minggu xbalik...xkan letih lg kot...
Xkan pinggan makan korang pun xleh nak basuh kot...
Umah kita nie mana ada org gaji yg nak tolong basuh...
Slalunya aku yg akan basuh dgn perasaan yg sgt2 sakit hati...
Takkanla pasal benda2 cam gini korang nk suh aku ingatkan...
Masing2 dah besar...tiap kali pas makan...basuh terus...
Jadi xde banyak sekaligus nak kena basuh...

Sama jugak macam buang sampah...
Takkan nak suh mulut aku nie berkicau selalu...
Korang kena la alert sikit...
tengok sampah dah byk..kutip la buang...
Xkan nak suh aku buat jadual tugas macam budak2 darjah 1 kot...

Duduk 1 umah..tolongla apa yg patut...
Kemas umah...sapu umah sikit...cuci apa yg patut...
Nie tak...macam xde perasaan jer...
Dah tu, mcm xde rasa bersalah plak...
Aku bukan mandor...hari2 nk kena bgtau apa tugas hari nie...
Tu belum masuk hargailah barang orang...
Contohnya, dah sama2 pakai mesin basuh...
Jagalah macam harta sendiri...
Jangan tumpahkan sabun atas mesin basuh...
Peti ais...tolongla jaga kebersihan dalamannyer...
Dah ko tumpang guna, so, tolongla jaga sama...
Kadang2 sayur yg dah buruk sampai berbau pun ada lg dalam peti ais...
Nak kena tunggu aku jugak ke yg kutip buang...
Botol air byk2 dalam tu...kalau dah xmau guna..buangla dalam tong sampah...
Kadang2 peti ais tu tutup xrapat...
Abis meleleh air kuar dari peti ais tu...
Sapa nak lap...sah2 la aku jugak...

Sakit jiwa x, korang rasa kalau duduk kat tempat aku...
Kadang2 aku rasa mcm xberapa boleh nk ddk lepak kat ruang tamu...
Sebab aku takut mulut aku laju jer nk terkeluar kata...
Tapi kali nie aku sgt2 bengang!!!
Dah stress sgt2...
Nasib baik ada blog nie...boleh la aku membebel marah dalam nie...
Kalau x..aku rasa mcm nak nangis jer sbb tahan rasa nak marah kat org...

Aku xde la harap umah nie berkilat mcm dalam iklan tu..
Tapi jagalah kebersihan sama2...
Tolong pastikan singki xde pinggan yg berkurun xbasuh..
Sapu sampah sikit...korang xrasa berhabuk ke dok jalan dalam umah...
Sampah kat dapur tu...tgk banyak...silalah buang...

Umah nie aku rasa dah lengkapla...
Semua barang kegunaan utama ada tersedia...
Jagalah macam harta benda sendiri...
Aku xpernah berkira dgn diaorg...
Cuma yg aku harapkan dapat sama2 jaga kebersihan umah...
Sebab pada aku...rumah adalah tempat utk aku release tension selepas keje...
Tapi saat nie..aku tgk persekitaran umah pun aku lagi tension...
Ok..xmo membebel lagi...aku nak tido...
Moga hilang rasa marah aku nie...
Gudnite sume...
Assalamualaikum...


THANK YOU FOR READING THIS ENTRY!

ALL COPYRIGHTS RESERVED TO RESPECTIVE OWNER ~ IeDaa SuZiEaNNa ~