Sunday 9 December 2012

BANDUNG - DAY 1

Assalamualaikum...
Maaf yer..baru ada mood nak citer pasal trip Bandung...
Before this aku dah story morry pasal tragedi yg menimpa kami...
Pada korang yg belum baca...korang click jer SINI...

Setelah merehatkan diri di Hotel Nilai semalaman...
Dengan makanan dan layanan yg diberikan...
Namun, tak bisa beli jiwa aku yg meronta-ronta nak ke Bandung...
Next day - 13 Nov 2012...kami diminta bersiap sedia jam 8 am...
Untuk di bawa ke LCCT kembali...

Aku dan Syikin nekad...kalau hari nie xde flight lagi...
Kami xmau pi dah...cukup sudah kami di main2 kan oleh Mandala Airlines yg puaka tu...
Setelah apa yg kami alami semalam...
Ari nie semuanya smooth aje...cuma perlu amik tiket flight jer...
Beg xpayah timbang...xpayah check...
Terus jer ke Imigresen...itu pun xbanyak cerita...

Seperti semalam, kami diminta tunggu di T2....
Sebelum aku duduk, mata dok tertoleh2 tgk kat luar...
Aku tersenyum senang sekali...sambil mengeluarkan lipstik utk ditenyeh pd bibir...
Kenapa yer???
Ok...sebabnya...aku dah nampak flight Mandala depan2 terminal menunggu...
Maka, boleh la senyum sampai ke telinga...
Sebab aku yakin...ari nie aku dah boleh jejak kaki ke Bandung...
Nak tengok muka seronok kami...
Jom layan gambar2 kami yg happy nie yer...


Terserlah kan wajah2 riang gumbira...
Sebab xsabar nak naik flight...
Tak sabar nak menabur wang rupiah kat Bandung...
Bak kata Syikin..nak pi jalan TAR pun, depa xterima rupiah...
Sangat teruja...sangat2!!
Jom layan lagi gambar kami...



nie kat dalam flight mandala...
Syikin yg tolong aku snap gambar nih...
suka betul aku ada member yg dpt tolong amik gambar aku...
kalau mama...gerenti malas layan aku bergambar setiap masa...


Sampai jer di Jakarta Airport...
Kami kena naik bas utk ke Terminal Kedatangan...
Nih kiranya dah sampai la..tinggal nk cop imigresen Indonesia aje...
Selesai jer hal2 dgn Imigresen Indonesia...
Cop mengecop passport...
Kami terus di bawa utk naik bas..
Bas ni akan membawa kami ke Bandung...
Dan sepanjang berada di bumi Bandung..bas nie secara rasmi akan menjadi pengangkutan kami di sini...
Perjalanan dari jakarta ke Bandung ambil masa 4 jam lebih..
Semuanya kerana MACET atau dalam bahasa kita...KESESAKAN LALULINTAS!!
Penat dah kami...dah berkali lena jaga..lena jaga...
Perut pun dah start berbunyi..
Masa di Indonesia lewat 1 jam dari Malaysia..
Selain pada tu, di sana pukul 5.30 pun dah gelap macam nk senja...


Jejak aje Bandung, tempat pertama yg dibawa ialah ke Cibaduyut...
Kawasan ini terkenal dengan pembuatan sepatu kulit..
Cibaduyut berada di daerah Selatan Bandung, iaitu kira-kira 30 minit dari pusat bandar Bandung
Hasil sepatu yg dihasilkan di sini sangat berkualiti dan harganya boleh ditawar..
Jadi, silalah tawar menawar dgn tauke toko di sini sehingga mendapatkan harga yg dikehendaki...


Gambar nih aku amik daripada pakcik Google...
Nie la simbol Cibaduyut...
Terkenal dengan pembuatan barang2 kulit...
Yang rata2nya dari kulit sapi @ lembu...
Tapi aku xnampak pun tempat nih kat mana...
Maybe sebab dah gelap dan juga sebab aku dok sibuk menyopping...
Langsung aku dah xnampak apa dah..
Yang ada dalam kepala..jangan buang masa...
Teruskan agenda shopping menyopping sampai puas hati...

Memula aku xnampak mcm nak shopping apa pun...
Dah la aku terpisah dari mama...
Aku jalan dengan Ikin...
Merayap la kami tengok apa yg menarik...
Jalan punya jalan...baru la terjumpa mama...
Tengah dok menawar nak beli kasut but kulit...
Wooowwww...mak aku beli kasut but...
Aku dah malas nk tanya bila masa nak pakai...
Biarkan aje la...

Aku teruskan agenda shopping lagi...
Aku dgn Ikin beli baju Bandung...
Setelah ditawar..6 helai untuk RP100,000 bersamaan dgn RM32.80..
So utk sehelai..harganya jatuh dalam RM5.47...
Nie la baju yg aku beli tu...


Owhhh...6 helai saje yer...
Yang Hard Rock tu bukan yer..
Yang tu aku beli dgn Ikin kat tempat lain...
Saje nak 1 baju Hard Rock BANDUNG utk kepuasan diri sendiri...
Biasala..aku kalau pi mana pun mesti cari baju cenggitu...
Tapi sorry yer...aku bukanla peminat Hard Rock yg asli...
Aku beli yg murah2 jer...
Janji ada tulis Hard Rock tempat yg aku pegi tu...

Dari satu kedai ke satu kedai...
Aku tersuka satu kasut nih...
Nak tengok rupa kasut tu???
Jom ushar kat bawah nihhh...cantik sgt ke???

Haaa...kasut yg aku maksudkan tu yg warna biru tu la...
Cantik tu kalau pakai dengan jeans...tambah2 pulak nak travel jauh2...
Aku ingat aku sorang jer yg suka kasut camtu...
Last2, mama dgn Ikin pun amik juga cuma warna jer berbeza...
Lepas berhempas pulas menawar dgn segila2nya...
Harganya berjaya ditawar sehingga tinggal RP90,000...
Duit Malaysia dalam RM 29.52...
Kasut kulit plak tu...amik kau!!!
Yang kat sebelah kasut biru aku tu...sandal kulit yg aku beli...
Warna ala2 pink lembut...buat belasah pakai hari2...
Harga murah RM5 aje...


Ok..yang nie plak...
Kasut mama...yg aku cakap kat atas tu...
Kasut but kulit...bila masa mama nak pakai aku pun xtau...
Tapi yg nganga nak sebat ada 2 org...
Sah2la adik2 aku Nadia dgn Syaza...
Depa jer yg sama saiz...
Aku...walaupun dibagi free...rasanya xkot...
Sebab bukan taste aku pun...

Back to Bandung story...
Pas dah habis masa yg diberi untuk bershopping di Cibaduyut...
Baru kami dibawa ke hotel...
Tempat penginapan kami sepanjang trip adalah Hotel Unik...
Yang best, berdekatan dengan Kartika Sari...
Senangla nak borong brownies kukus dgn bakar...
Yang tu akan aku ceritakan di lain post yer...
Silalah sabar menanti yer...

Utk hari 1st...
Cukup sampai di cni dulu...
Bandung - Day 2 will be publish later yer...
!! AdioS AmigoS !!








THANK YOU FOR READING THIS ENTRY!

3 comments:

  1. assalaamualaikummmmm
    mantap tenan, bahasanya apik and humoris,,,, ilikeit..............
    mau kenal nie
    emailku . zidny.ilma@gmail.com

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

ALL COPYRIGHTS RESERVED TO RESPECTIVE OWNER ~ IeDaa SuZiEaNNa ~