Sunday 12 May 2013

TRAVEL ~ JALAN2 CARI MAKAN DI FLOATING MARKET, HADYAI...

Assalamualaikum...
Ari nie nak sambung citer pasai Hadyai lagi...
Maaf la, dah lama nak update tapi xbyk masa terluang...

So, we go so fast yer...
Floating Market nie aku sgt suka...
Sebabnya, majoriti peniaga Islam yang menjual makanan di sini...
Yang uniknyer, diaorg meniaga dari atas sampan di dalam sungai...
Contohnyer..meh tengok gambar aku nih....

Jangan xpercaya..masak pun dari atas sampan yer...

Nampak x makcik tu masak apa...
Ok, itu la favourite aku...
Telur puyuh goreng...
Memang sedap aku habaq kat hang...
Aku nie, tiap kali pi, mesti beli punya...xpernah missed....

Senyum jer aku....dah nampak apa yang nak dibeli...
Jangan tunggu2 lagi,..kang melepas!!!

Nampak bakul hijau tu??...
Makcik tu dalam sampan, aku kat atas darat...
Jadi makcik tu gunakan galah yang ada bakul hijau tu utk
letak makanan yg aku nak beli tu...
Pastu aku plak akan ambil makanan tu dan letakkan duit 20 bath di situ...
Unikkan???
Macam2 ada dijual...Tinggal korang pilih, bayar dan silalah jamu selera..

Kat sini nampak clear sikit...
Aku kata tas darat...diaorg kat dalam sampan...
Pengunjung tempat nie...memang xpernah putus2...
Orang Malaysia antara yang paling ramai....

Yang nie desert kesukaan aku...
Dibuat bentuk comel2...dengan warna yg menarik...
Xtau nak terang camne...tapi yang pasti dalam dia inti kacang hijau...
Sedap, kena dgn selera aku!!!

Nie geng aku yang turut serta...
Diaorg enjoy minum dalam bekas tu then, pakat2 nak bawak balik
jadikan kenangan...Aku, xbrape minat!!
Baik aku minum air tebu diaorg yg mmg menjadi favourite aku tu!!

Kedua2 nie, makanan kesukaan aku...
Antara yg akan aku borong utk makan dalam bas...
Tengok...betul x aku cakap...peniaga2 kat cni terdiri dari kaum
Hawa yg beragama Islam...

Nie permandangan dari atas titi...
Nampak xblakang aku tu...
Itu la tempat Floating Market yg aku sebut tadi...

Apa yang aku suka kat sini…
Boleh pilih makanan apa yg korang nak makan…
Dah tu harganya hanya 20 bath aje, bersamaan dgn 2 hinggit…
Ada jugak yg mahal skit….bergantung apa yang korang nak makan la…
Takkanla sotong bakar pun dia nak jual 20 bath jugak…Yang tu maybe dalam 35 bath…
Tapi pada aku, kalau sotong bakar, dalam tu ada 3-4 ketul bersaiz besar skit, harga camtu….
Still berbaloi lagi kot….
Before this, aku dah try keow teow tomyam kat cni, xde kick sangat…boleh la takat nak ngap aje kan…
Tapi yang aku wajib beli tiap kali datang cni ialah telur puyuh goreng letak kicap…
Owh…memang sedap….Gambarnyer aku dah letak kat atas..

Dah puas korang makan...boleh jenjalan kat situ...
Ada kedai2 kat situ yg jual macam2...t-shirt, blouse, beg, skirt....
Pilih jer la apa korang suka...
Dan nasihat aku...jangan lupa untuk tawar menawar....


Macam2 ada tu...pilihlah yg mana berkenan...
Aku pun tergila kejap kat cni...
Dapat la 2-3 helai blouse kat cni..
..

Penutup kata, kalau korang ke Hadyai...

Masukkan tempat nie dalam itinerary program korang...
InsyaAllah, mesti rasa menarik...
So, tahun nie...tercapai sudah impian nak ke Hadyai...
Pasnih boleh up skit kot...
Maybe kita ke Phuket Krabi plak pasnih....


nota kaki : ada sesapa ke nak kidnap aku bawak ke Singapore??? aku rela di kidnapmu!!!



THANK YOU FOR READING THIS ENTRY!

No comments:

Post a Comment

ALL COPYRIGHTS RESERVED TO RESPECTIVE OWNER ~ IeDaa SuZiEaNNa ~